(12 april) OS, brandstation, klunsa och listan

Ja jag fortsätter att bocka av aktiviteter på listan under mina sista dagar här.
Igår besökte jag Olympiastadion, som byggdes för OS 1936. Där gick som ni vet finalen i fotbolls-VM 2006. Stora delar av läktarna är öppna för allmänheten när man har köpt en biljett för 4 Euro. Man kan även gå guidad visning på tyska.






Brandstationen i mitt kvarter.

Och vilken genial grej jag upptäckte på Oberbaumbrücke! En ljusskylt man kan spela sten-sax-påse mot. Den visar en ny hand var femte sekund. Påsen är röd och stenen är blå.
(Där i horisonten är tv-tornet på Alexanderplatz ser ni. Oberbaumbrücke går över floden Spree mellan Kreuzberg i fd Väst och Friedrichshain i fd öst. Varje sommar har stadsdelarna matkrig mot varandra på bron.)


Sax.



Visst ser bilden konstgjord ut? Som vore Berliner Congress Center inklippt mot en blå himmel.

Sista kvällen här nu. Vad ska jag göra? Gå ut och nattklubba, kanske? Det har jag ju nästan helt missat. Eller gå ner på puben, dricka en god cocktail eller två och se när Schalke möter Inter i Champions League? Jag kan förstås göra båda, men jag tänker börja med att packa klart, städa, snacka med min sambo Matze.

Här är listan som innehåller en del av allt jag velat göra och har gjort. Jag har också en karta på vilken jag har ringat in platser och byggnader jag vill se och fotografera.
Det bockade har jag gjort. Det överstrukna har jag bestämt att inte satsa på. En del av grejerna stod kvar på listan sedan förra gången jag var här (nov 2009), så nu kunde jag direkt bocka av dem. Enkelt.


Listan som jag påbörjade i september 2009.

Det är möjligt att jag återkommer med en topplista över mina upplevelser.

Vielen Danke schön, Berlin!



Kommentarer
Postat av: Stefan

Verkar som du haft en riktigt skön vistelse därnere. Mycket gott du bjussar på. Man blir sugen på Berlin.

2011-04-13 @ 14:34:20
URL: http://www.rysarnytt.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0