(23 sept) Evaluering i efterhand

Till slut har jag tagit mig samman och utvärderat mina tre månader i Berlin.
Generellt var det väldigt skönt att ha så mycket fritid, och framför allt mycket tid att vara spontan. Hemma i vardagslivet brukar jag oftast planera in jobb och bra aktiviteter på fritiden, så att om någon kompis lite spontant vill umgås med mig med kort varsel kan jag sällan göra det. Ni vet hur det är, alla är så upptagna med det ena och det andra. I Berlin hade jag förutom 12 timmar skola per vecka bara en stående punkt i programmet, och det var att dansa Lindyhop på torsdagkvällar.
Tre vänner vid tre tillfällen hörde av sig med en eller några dagars varsel och ville umgås med mig. De var på korta besök i staden, och eftersom min agenda som vanligt var näst intill tom så var det bara att bestämma tid och plats och umgås utan att jag behövde pussla runt min tid.

Några dagar efter jag hade kommit hem från Berlin listade jag de första höjdareupplevelser som jag spontant tänkte på. Den listan har jag sedan utökat med två upplevelser. Så utan rangordningkommer de här.

 

>> Det olagliga besöket med Fatima i USA:s före detta spionstation på Teufelsberg.Det var spännande att hitta ett hål i stängslet och passera genom tre stängsel för att komma in på området. Och vilken häftig akustik det var i bollen på toppen! Ett jättelångt reverb som bara susade och långsamt tonade bort.

 

>>Den tropiska dygnslånga semestern med Maria i en före detta zeppelinarehangar. Där ute på ett före detta militärflygfält var det 28-30 grader varmt, och där fanns 200 meter sandstrand, laguner, övernattningsrum, tält och många bastuar som jag förstås njöt mycket i. Efter en svinkall vinter var det underbart att bara såsa runt i badbyxor, svettas och bada.

 

>>Första gången jag och Daniel var på den nedlagda flygplatsen Tempelhof som numera är offentlig park. Jag hade läst om Tempelhofs historia och nedläggning, människor som protesterade mot att den skulle stängas helt för allmänheten eftersom politikerna ville bygga där. Jag gladde mig mycket åt att politikerna till slut öppnade den för allmänheten. När jag kom dit den 28:e januari blev jag fascinerad över dess storlek. Jag och Daniel var nästan ensamma på hela den gigantiska, tomma och platta ytan. Jag gillar öppna platser med utrymme att röra sig, improvisera och göra det man vill.

 

>>Drinken Mai Thai på Morgenland. Den har ett halvt nötskal med brinnande sprit i. Och god är den också.

 

>>Jag spelade timbales med en slagverksensemble i Mauerpark. Jag har insett att det enda instrument jag kan öva ensam och länge är trummor. Så roligt tycker jag det är att slå med pinnar.

 

>>Den sjunde och avgörande kvartsfinalen mellan Luleå Hockey och Djurgården den 20 mars. Jag satt på ett internetkafé i mina kvarter i Kreuzberg och såg matchen direkt. Jag blev tårögd till och med före matchen för att jag fick uppleva det, och då var jag inte ens i arenan. Jäklar så nervös jag var nästan hela matchen, och vilken glädje och lättnad jag kände när Simon Hjalmarsson kvitterade med några minuter kvar av tredje perioden. Robin Jonsson slagsköt segermålet i sudden death, och då var jag fanimig lycklig!

 

>> Den 90-gradiga bastun i spat Liquidrom med Tommy den 8 april. Efter några minuter i bastun gick vi sedvanligt ut och gnuggade in oss med salt. Sen gick vi in igen i hettan, och Schwimmeister viftade handduken så att luften blev ännu varmare. En kort stund var det så hett så jag inte kunde andas, men sen blev min hud alldeles knottrig av plågsam skönhet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0