(11 april) Tschüsspicnic, bastu och innergårdar

Tschüsspicnic
Igår hade jag hejdåpicnic i Mauerpark. Jag hade bjudit in mina skolkamrater och några till att umgås en stund för sista gången för denna gång. Bästa vädret hade vi, och som vanligt var det mycket hålligång i parken. Min sambo Matze spelar i det i Tyskland ganska kända bandet Ohrbooten som har släppt tre album och brukar turnera på festivaler. Ohrbooten spelade i parken, och de växlade med ett slagverksband som mörsade på riktigt bra. Och bäst av allt var att jag lirade också med slagverkarna! Jag hoppade in och lirade timbales som är jäkligt roligt att slå på.


Jag vill också spela i en slagverksensemble! Jag vill också jamma musik ute i parkerna i Stockholm!
Hemma är människor så ängsliga för vad andra ska tycka om dem. (Och för vad polisen ska tycka). Jag ska försöka att i sommar göra mer skojigheter som jag vill göra i parkerna. Styrketräna, öva på att jonglera, spela musik etc gillar jag att göra utomhus, så det är ju en väldigt bra kombo.

Bastu med NAKENCHOCK!

Jag gillar bastukulturen här. Jag och Tommy var i fredags i Liquidrom som är ett smålyxigt spa i centrala Berlin. Liquidrom har 4 bastuar (90 grader, 80 grader, ångbastu och en ljummen bastu) och varje timme i 90gradarn kommer en man in och gör det skönt för bastubadarna. Han öppnar dörren, vädrar och häller sen på mycket vatten som luktar gott. (Jag har känt t.ex. jordgubb-lime, och eucalypthus). Då börjar det bränna gött på huden, men det är inte tillräckligt. Mannen fläktar också med sin handduk mot oss, så att det blir ännu hetare. Sen får vi gå ut och gnugga in oss med salt på kroppen, eftersom det gör huden mjuk, och så går vi in i bastun igen (andra gånger kan man få honung på huden). Han häller på mer vatten, och sista gången han viftade handduken extra hårt kunde jag inte andas, så hett blev det under några sekunder, och hela huden blev alldeles knottrig. Gött!

En annan intressant aspekt är att alla kön bastar tillsammans, och dessutom nakna. Det känns för mig lite konstigt att ta av mig badbyxorna så där offentligt första gången, men efter en stund när jag sett massa nakna människor känns det helt avslappnat. Och det är förstås lite spännande att diskret småspana på nakna kvinnor.
Även omklädningsrummen är gemensamma (men inte duscharna), och när jag satt på bänken i omklädningsrummet och skulle byta om för att gå in, kom en helt naken kvinna som hade skåpet ovanför mitt. Ja, ni förstår vid vilken region på hennes kropp mitt huvud var när hon stod där och fixade i skåpet. Då gäller det att inte visa sin nyfikenhet.

Jag har även bastat i Winter Badeschiff som är tre pråmar som ligger på floden. Där gäller samma nakna bastubad och en man som serverar värme och behag. Från 1 maj är tak, väggar och bastu borta och under sommaren är det bara Badeschiff med två solapråmar och en poolpråm.


Winter Badeschiff.

Stadsplanering
Husnumreringen i Berlin är inte likadan som i Sverige. Jag och Daniel har förstås inte vandrat alla gator och iakttagit detta, men under de två första veckorna hade vi inte alltid så lätt att hitta dit vi skulle.

I Sverige är ju numreringen allt som oftast udda på ena sidan och jämn på andra sidan, och i en riktning ökar numrena. Här börjar numreringen på en sida i ena änden av gatan och tar ett nummer i taget till slutet på samma sida. På andra sidan gatan i den änden fortsätter numreringen uppåt åt motsatt håll. Så gatans högsta och lägsta nummer är mittemot varandra i ena änden, och i andra änden möts numrena på cirka hälften. "Bara i Berlin" sa min lindyhopdanspartner som är uppvuxen i Wismar i norra Tyskland.

När vi har letat oss fram till olika adresser, har vi lärt oss följande för att lättare hitta:
1. Var noggrann med att ha rätt adress.
2. Även om man har rätt adress kan det vara svårt att hitta, eftersom företag etc inte alltid skyltar så bra. Första veckan letade vi Rock und popschule och gick fram och tillbaka där den skulle ligga. Tillslut knackade vi på och gick i en liten reception helt utan skyltar, och visst kom vi rätt.
3. På innergårdarna händer det. Kvarteren är ibland väldigt stora, och har både två och tre innergårdar på flera ställen i ett kvarter. På fasaden mot gatan kan det sitta en liten skylt, och sen får man leta sig in på innergården, och upp eller ner för trappor. Det finns massor av vackra innergårdar, och de flesta är öppna eftersom många företag huserar där. Det är ovant för mig som på Stockholms gator möter bara låsta dörrar förutom direkt in i butiker, restauranger och andra företag som ligger vid gatan och skyltar ordentligt.


Tre innergårdar.


Utsikt från ena sidan av min bostad. På första innergården finns kampsport, biljard, musikstudios och kontor.
Ingången till allt detta är från andra innergården.



Tempelhofer Park
Berlin-Tempelhof flygplats i centrala Berlin är sedan oktober 2008 stängd för flygtrafik. Så bra att staden öppnat den som en park! Huvudbyggnaden är cirka 1200 meter lång. Det var hit som amerikanarna under Sovjetunionens blockad 1948-1949 flög in mat till Berlinarna.
Den har två start- och landningsbanor som vardera är cirka 2000 meter långa. 2 kilometer raksträcka som är öppen för allmänheten att roa sig på. Underbart!











Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0