(13 feb) Gott!

Kjoltyg är ett med kärlek lite kvinnohånande ord tycker jag. På kreativ tyska blir det der Rockstoff (plural die Rockstoffe).

Mein Rockstoff var här i helgen och som tur var ville hon inte shoppa, som annars verkar stå högt på kvinnors turistagenda. Vi satsade på god mat, solsken i ansiktena och goda drinkar i stället, och det var mycket bättre än att gå i skuggan av stora monument och i butiker.

Vi fann bästa cocktailrestaurangen bara några hundra meter från mitt hem. Varje kväll från kl 20 serverar de cocktails för bara 3,50 euro. Det är ju otroligt billigt! Hemma kostar en sån lyxcocktail minst en hundring. Och jäklar va goda de var. 4-5 ingredienser och en skiva ananas i ett stort glas. Deras White Russian är den godaste jag har smakat. Vi njöt både frekväll och lörkväll av drinkarna och oss själva, och jag kommer gå tillbaka både med och utan henne.




















Friterad halloumi.



Maria ville se Brandenburger Tor och Checkpoint Charlie.
(Jag är mycket nöjd med min nya kamera)


Mellan Checkpoint Charlie och Brandenburger Tor gick vi spontant in på varuhuset Lafayette. Där finns en futuristisk trattspiral som är flera våningar djup. (De vita cirklarna är cafébord där nere.)


Jag tvingade kameran att underexponera bilden på ett annat varuhus på samma gata.

Jag hade i flera dagar varit sugen på palt (eftersom vår lärarinna bad mig berätta om någon svensk maträtt, och jag förstås valde palt), så vi gjorde en paltvariant som Maria döpte till pult. Vanlig paltsmet med stekt kryddig korv och lök som fyllning. Lingonsylt fann jag inte, så jag köpte sur körsbärsmarmelad, och den var med tanke på omständigheterna en godkänd ersättare till Jenskokt lingonsylt. Ja, pult var gott! (Och jag har fyra pultar kvar att njuta som stekta.)


Pult.


Kommentarer
Postat av: Jacob

Hoppas ditt kjoltyg hade kul med sin karlslok. Fina bilder, keep 'em coming.

2011-02-14 @ 01:09:43
Postat av: Stefan

Det lät gott det där, både kvinnobesök och mat och dryck. Livets goda i symbios. Och än bättre när det är singularis pluralis, singularis genus kvinna, och pluralis av dryck och mat.



Det där dryckeshaket lät lockande, får se till att prova det då jag kommer på besök.



http://www.youtube.com/watch?v=nqGuXh4cL-w

2011-02-14 @ 07:40:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0