(24 mars) Besök i övergiven spionstation

Gött! Matze har kommit hem, och Dana ska stanna i Indien till 19 april, så jag ska bo kvar i lyan med Matze tills dess. Jag slipper flytta och jiddra med grejerna, och dessutom är det bra att bo med Matze. Han är cool. Vi har jammat kusik i köket några gånger.

Förra helgen hade jag massor med besök. Fatima och Robert bodde hos mig, och Jill och Line bodde på vandrarhem. Vi gjorde en del tillsammans och endel separat.


På Unter den Linden finns ett hus som förut var vakthus till nåt slott eller nåt sånt. Nu är det minnesmärke för offren för krig och tyranni.


Loppmarknad på söndagar i Mauerpark. Berlinarna är bra på att använda parkerna till allt möjligt. I parken bredvid marknaden säljer man öl eller t.ex. bakverk, man kastar frisbee, tränar på att jonglera eller helt enkelt startar ett discotek.

Discokulan är med i Mauerpark.


Karaokesjungarna får alltid applåder och hurrarop även om det låter för taskigt. Ett gäng med spanska tjejer körde en lång och entusiastisk Macarena, och lyckades få med sig publik på scenen.



Teufelsberg (Djävulsberget) är ett konstgjort berg i västra Berlin. Berget byggdes med resterna från husen som bombades sönder i Berlin under andra världskriget. På Teufelsberg byggde sen USA under kalla kriget en avlyssningsstation där de lyssnade på Sovjets, Östtyskland och andra Warszawapaktländers militära radiosignaler. Nu är stationen populär bland urban explorers och andra som vill ha fin utsikt, fastän det är förbjudet att gå in på området. Wikipedia om Teufelsberg.
Området ägs av privata investerare som köpte det i början av 1990-talet för att bygga hotell och lägenheter. Det sket sig, och nu bara förfaller det.





Nyfikna som vi är klättrade in genom ett hål i stängslet och gick upp i en av byggnaderna.

Uppe på taket träffade vi några andra unga vuxna som strosade runt där och bl.a. pratade politik.
Jag var smårädd att någon arg tysk vakt skulle komma och ta oss, så tyvärr hade jag lite svårt att bara njuta av upplevelsen där. Men jag är väldigt nöjd att vi gick in, för att bara stå utanför hade inte varit just något speciellt. Jag fascineras av övergivna platser, och har läst en del om Teufelsberg innan jag åkte till Berlin.



Fatima inne i en av bollarna.


Här uppe i högsta tornet satt ett par och drack öl och pratade.

Inne i bollen på toppen var det fantastisk aukustik. Jag utbrast i ett svagt "Shit" just när vi kom upp i den, och det lät som att någon sa det direkt i mitt öra. Ljudet liksom svävade runt där inne, och reverbet av ett handklapp varade i flera sekunder.





Einsteinturm (Einstein-tornet) i Potsdam är ett sol-observatorium.
Jag och Fatima tog pendeltåget till Potsdam bara för att se denna udda byggnad.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0