(8 mars) Tropik och fika

Idag är Fettisdagen, och den firade jag förstås även i Berlin. Efter ett stort och några små missöden med degen igår kväll bestämde jag att jag inte mer ska befatta mig med degar som ska jäsa. De kräver alldeles för mycket jobb i för många moment som kan falera.
Nåväl, imorse gräddade jag bullarna, och vid kl 13 kom några skolkamrater hem till mig för att sammanställa och fika semlorna. De åt en semla var och var sen proppmätta. Mesigt, tyckte jag och åt en semla till. Nu har jag tre självbakade semlor kvar som jag ska njuta av ikväll och imorgon.


Semesterdygn i tropiken.
När Daniel i höstas frågade tyska turistbyrån i Sverige om lite sköna tips i Berlin svarade de först och främst Tropical Islands.
Sagt och till slut gjort så åkte jag och Maria dit i onsdags, och det är sannerligen en märklig skapelse. På ett gammalt militärflygfält 6 mil söder om Berlin står en hangar som en entreprenör år 2000 byggde för zeppelinare. Han tänkte att zeppelinare skulle fungera bra för att frakta gods. Hans affärsidé brast snabbt, och ett malajiskt företag har nu gjort en tropisk semestervärld där inne.
Där finns bland annat 200 meter sandstrand, en lagun med vattenfall, världens största regnskog inomhus, och en tropisk bastuavdelning med 5-6 olika bastur.
Det är alltid cirka 28 grader varmt, och jag tyckte det var otroligt gött att såsa omkring i bara badbyxor och svettas lite hela tiden. Vi var även mycket i bastuavdelningen, och favoritbastun för mig var en torrbastu med eukalyptus-lukt.
Man kan sova på sängar i tält som står lite avskiljda i campingar därinne. Jag och Maria valde dock att sova i ett rum med aircondition.



Man kan flyga luftballong därinne i den före detta hangaren.






I Tropical Islands finns även Tysklands högsta vattenrutschbana.



Tårtor

Min klasskamrat Justna tipsade mig om Opernpalais och dess fantastiska tårtor. Jag och Maria gick dit och åt Passionsfruktyoghurt, Skotsk hallon, och Mozart, och jäklar va goda de var. De kostade cirka 40 kr/st vilket med berlinska mått är minst dubbelt så dyrt som vanligt, men med stockholmska mått ganska normalt.








Vi åt även Currywurst. Det verkar vara Berlins stadsrätt, och det finns även ett Currywurstmuseum. Jag förstår inte alls Berlinarnas fascination inför currywursten. Det är en skivad, grillad korv med massor med ketchup och currypulver.


Currywurstmiddag.


Vi gjorde som så många andra turister och fotograferade oss i Holocaust memorial.

Vi var även i vackra biografen Babylon och såg "True Grit". Både jag och Maria tycker den var ful och hade en tråkig, platt historia. De red, sköt ihjäl några, sov, sköt ihjäl några till i ett grått och tomt landskap. Jag förstår inte alls varför den fått så många oscarsnomineringar.


Babylon.



Kommentarer
Postat av: Marcus

;)

2011-03-11 @ 14:36:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0